З кожним роком попит населення на побутові послуги у сфері ремонту і пошиття різних виробів збільшується. Напевно немає людини, яка хоча б раз у житті не скористалася послугою з ремонту або пошиття швейних виробів, і в кожного цей досвід різний. Що ж необхідно знати, аби уникнути порушення ваших прав при отриманні послуг з ремонту і пошиття швейних, хутряних виробів, виробів зі шкіри, головних уборів, ремонт, пошиття та в’язання трикотажних виробів?

Правовідносини, що виникають між споживачем і виконавцем (організацією, яка надає послуги з ремонту, пошиття швейних або інших виробів), регулюються Законом України «Про захист прав споживачів», Правилами побутового обслуговування населення, затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України від 16.06.2023 №614, та Інструкцією щодо надання послуг з ремонту і пошиття швейних і хутряних виробів, виробів із шкіри, головних уборів, яка затверджена наказом Українського союзу об’єднань, підприємств і організацій побутового обслуговування населення від 27.08.2000 р. №20.

Замовлення послуг з ремонту і пошиття швейних, хутряних виробів, виробів зі шкіри, головних уборів, ремонту, пошиття та в’язання трикотажних виробів оформлюється договором між споживачем і виконавцем відповідної послуги.

Нагадуємо, що документальним підтвердженням надання побутової послуги є договір та/або розрахунковий документ (квитанція, товарний чи касовий чек, талон, розрахунковий документ, передбачений Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»), створений в паперовій та/або електронній формі.

Приймальник під час оформлення замовлення на пошиття виробів повинен надати замовнику професійну консультацію та узгодити з ним модель (ескіз, малюнок) виробу, розмір, фасон, матеріали, фурнітуру тощо, що підтверджується підписом замовника. Замовлення на пошиття виробів можуть оформлюватися як за зразками-моделями, так і за індивідуальними замовленнями.

Пошиття та ремонт швейних, хутряних виробів, виробів із шкіри, головних уборів, ремонт, пошиття та в’язання трикотажних виробів може виконуватися як з матеріалів виконавця, так і з матеріалів споживача.

Під час оформлення замовлення на пошиття та ремонт хутряних виробів і виробів зі шкіри на зворотному боці шкіряної тканини замовник кульковою ручкою зазначає своє прізвище.

Хутряні вироби, що приймаються у ремонт, вимірюються за довжиною і шириною, а одяг за довжиною і шириною нижнього краю виробу та обводу грудей. Усі ці відомості, а також площа прийнятого в ремонт хутра зазначаються у квитанції.

У ремонт не приймаються мокрі та забруднені вироби, а також вироби, що мають ослаблення тканини, яке неможливо усунути.

Під час оформлення замовлення на ремонт виробів виконавець визначає відсоток їх зносу за наявності вад. Відсоток зносу виробу погоджується із замовником. Вартість прийнятих у ремонт виробів установлюється за погодженням із замовником або на підставі підтвердних документів і зазначається разом із відсотком зносу у квитанції.

Послуги надаються у відповідності до переліку та за цінами, затвердженими виконавцем. Порядок розрахунків у готівковій або безготівковій формі визначається виконавцем за погодженням із замовником (до надання послуги або після її надання, часткова оплата з остаточним розрахунком під час отримання замовлення).

При розрахунках із замовником через реєстратори розрахункових операцій замовнику видається касовий чек касиром (якщо є центральний розрахунковий вузол) або працівником виконавця, який має право доступу до реєстратора і свій власний код. Разом із чеком замовнику видається другий примірник договору (копія квитанції). При розрахунках із замовником без застосування реєстраторів йому видаються квитанції за формами №ПО-В-1 (пошиття) та №ПО-Р-1 (ремонт).

Терміни виконання замовлення узгоджуються із замовником і позначаються у квитанції.

При видачі замовлення приймальник одночасно з видаванням замовлення повинен видати замовнику гарантійний документ, в якому зазначається дата видавання замовлення. Замовник має право на перевірку якості наданих послуг та їх відповідності замовленню. Гарантійні терміни на надані послуги визначаються відповідно до чинного законодавства та нормативних документів і позначаються у гарантійному документі. У період гарантійного терміну виконавця дефекти, що виникли з його вини, усуваються безкоштовно.

При видаванні замовлення замовнику повертаються залишки матеріалів, наданих ним для виконання послуги.

Отже, знаючи свої права, споживач ще на етапі здачі замовлення може проконтролювати порядок надання послуг із ремонту та пошиття виробів та зменшити ризики порушення суб’єктом господарювання законодавства про захист прав споживачів.