Напередодні новорічних свят магазини завжди застосовують акції та рекламні знижки для залучення якомога більшої кількості покупців. Купуючи товар під час розпродажу, споживач має такі ж самі права, як під час придбання без акції. Взаємини в подібних питаннях регламентуються Цивільним кодексом України і Законом України «Про захист прав споживачів». Згідно з цими законодавчими актами акційний товар прирівнюється до звичайного.
Якщо продавець розмістив у магазині табличку «Акційний товар поверненню та обміну не підлягає» – така інформація суперечить вимогам законодавства про захист прав споживачів.
Споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням. Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж. Продавець зобов’язаний у день надходження товару в продаж повідомити про це споживача, який вимагає обміну товару.
Повернути акційний товар споживач має право відповідно до ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів» протягом 14 днів, не рахуючи дня покупки, в разі, якщо є чек або інший платіжний документ, і товар наданий в тому ж вигляді, в якому був проданий (не використовувався, з ярликами та бирками). Гроші повертаються в день повернення товару або, якщо це неможливо, не пізніше 7 днів від цієї дати.
Слід зазначити, що після публічного повідомлення про початок проведення розпродажу, застосування знижок або зменшення ціни до споживачів повинна доводитися інформація про ціну продукції, що була встановлена до початку проведення відповідного розпродажу, застосування знижок або зменшення ціни, а також ціну цієї ж продукції, встановлену після їх початку.
Крім того, відповідно до ч. 4 ст. 15 Закону України «Про захист прав споживачів», вживання понять «знижка» або «зменшена ціна», або будь-яких інших, аналогічних за значенням, дозволяється лише з додержанням таких умов:
- якщо вони застосовуються до продукції, яку безпосередньо реалізує суб’єкт господарювання;
- якщо такого роду знижка або зменшення ціни застосовується протягом визначеного та обмеженого періоду часу;
- якщо ціна продукції є нижчою від її звичайної.
Відповідно до ч. 5 ст. 15 Закону України «Про захист прав споживачів», вживання поняття «розпродаж» або будь-яких інших, аналогічних йому, дозволяється лише з додержанням таких умов:
- якщо здійснюється розпродаж усіх товарів у межах певного місця або чітко визначеної групи товарів;
- якщо тривалість розпродажу обмежена в часі;
- якщо ціни товарів, що підлягають розпродажу, є меншими від їх звичайної ціни.
Зазвичай продавці товарів повідомляють інформацію про знижки та про розпродаж на продукцію у вигляді реклами. Відповідно до ст. 1 Закону України «Про рекламу», реклама – інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару.
Відповідно до ч. 4 ст. 8 Закону України «Про рекламу», реклама про знижку цін на продукцію, про розпродаж повинна містити відомості про місце, дату початку і закінчення знижки ціни на продукцію, розпродаж, а також про співвідношення розміру нової ціни до попередньої ціни реалізації товару або про розмір знижки.
Нагадуємо, якщо ваші права як споживача порушено та суб’єкт господарювання відмовляється задовольнити справедливі вимоги відповідно до чинного законодавства про захист прав споживачів, звертайтесь до Головного управління Держпродспоживсужби в Одеській області.
Також споживачі можуть захистити свої права в судовому порядку відповідно до ст. 22 Закону України «Про захист прав споживачів».
Приємних та корисних покупок!