Коли споживачі отримують рахунки на оплату наданих комунальних послуг, насамперед мають бути впевнені, що вартість цих послуг (ціну/тариф, обсяг тощо) визначено відповідно до вимог закону, оскільки це впливає на загальний добробут, зокрема вразливих категорій населення в цей важкий для всієї країни час. Саме тому, зважаючи на істотну соціальну значущість, на комунальні послуги запроваджено державні регульовані ціни (тарифи). Законом України «Про ціни і ціноутворення» встановлено, що державні регульовані ціни повинні бути економічно обґрунтованими (забезпечувати відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж (реалізацію) та прибуток від його продажу (реалізації).

Згідно зі ст. 10 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» регульовані ціни (тарифи) на комунальні послуги встановлюються уповноваженими державними органами або органами місцевого самоврядування відповідно до закону. Механізм інформування споживачів про намір зміни цін (тарифів) на комунальні послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії) виконавцями комунальних послуг, тарифи для яких встановлюються органами місцевого самоврядування, визначає Порядок інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.06.2018 №130. Положення цього Порядку застосовуються при зміні цін (тарифів) на комунальні послуги як за результатами перегляду тарифів і їх структури (або встановлення нових тарифів), так і за результатами перерахунку окремих складових тарифів (коригування тарифів).

Протягом 5 робочих днів з дня подання відповідних розрахунків до органу, уповноваженого встановлювати тарифи (далі – уповноважений орган), виконавці комунальних послуг інформують споживачів про намір здійснити зміну тарифів (або встановити тарифи) шляхом розміщення інформації на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет (за наявності), веб-сайті виконавця комунальних послуг (за наявності), на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування тощо, а також шляхом обов’язкового розміщення інформаційного повідомлення в рахунку на оплату спожитих послуг, та доводять до відома споживачів інформацію, передбачену цим Порядком. Виконавець комунальних послуг обов’язково зазначає джерело розміщення всієї необхідної інформації, з якою без перешкод може ознайомитися споживач. Способи доведення до відома споживачів інформації не обмежуються передбаченими цим Порядком.

Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань приймаються зауваження і пропозиції, не може бути меншим за 7 календарних днів та більшим ніж 14 календарних днів з дня повідомлення споживачів про намір здійснити зміну тарифів на комунальні послуги (або встановити тарифи). Виконавець комунальних послуг повідомляє споживача, який протягом встановленого строку надав свої пропозиції та зауваження, про їх урахування або відхилення, в разі відхилення пропозицій і зауважень – з обґрунтуванням причин їх неврахування. У разі врахування зауважень і пропозицій виконавець комунальних послуг здійснює перерахунок тарифу та передає його уповноваженому органу листом з висловленою позицією та відповідними обґрунтуваннями.

Процедура доведення до відома споживачів інформації вважається такою, що відбулася, незалежно від надходження до виконавця комунальних послуг/уповноваженого органу протягом встановленого строку зауважень і пропозицій.

Слід зазначити, що законодавством встановлено певні вимоги до порядку формування тарифів на комунальні послуги. Зокрема щодо тарифів, які встановлюються органами місцевого самоврядування, постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги» затверджено Порядок формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, а також Порядок формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення; постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2023 № 1031 затверджено Порядок формування середньозваженого тарифу на послугу з управління побутовими відходами, а також тарифів на збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів.

Звертаємо увагу, що згідно зі ст. 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» споживач має право без додаткової плати одержувати від виконавця житлово-комунальних послуг інформацію про ціни/тарифи, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання та порядок надання відповідної послуги, а також про її споживчі властивості. Також інформація про діючи тарифи на комунальні послуги опубліковується на веб-сайті виконавця комунальних послуг (за наявності) та/або на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування, надається в рахунках на оплату комунальної послуги, в особистому кабінеті споживача тощо.

Серед завдань, покладених на Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області, є здійснення державного нагляду (контролю) у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін. Тому після встановлення тарифів на комунальні послуги або їх зміни споживачі часто звертаються до Головного управління з питання щодо перевірки економічної обґрунтованості встановлених/відкоригованих тарифів, дотримання виконавцями комунальних послуг вимог щодо порядку їх формування, встановлення та застосування тощо.

Зокрема на підставі звернень споживачів у листопаді цього року Головним управлінням в одному з міст Одеської області було проведено позапланову перевірку комунального підприємства, що надає послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, щодо додержання законодавства про ціни і ціноутворення при коригуванні тарифів та встановлено порушення вимог Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869, через що тарифи на вищевказані послуги були завищені. За результатами цієї перевірки Головним управлінням комунальному підприємству було надано припис про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін: у встановлений термін сформувати економічно обґрунтовані тарифи на послуги відповідно до вимог законодавства, здійснити перерахунки за особовим рахунком споживача за ці послуги; також до суб’єкта господарювання було застосовано адміністративно-господарські санкції, передбачені ст. 20 Закону України «Про ціни і ціноутворення».  За інформацією комунального підприємства після проведення позапланової перевірки, на підставі відповідного рішення виконавчого комітету міської ради та наказу комунального підприємства було здійснено перерахунок споживачам категорії «населення» вартості послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення за період вересень-жовтень 2025 року на загальну суму понад 1 млн. грн.

Отже в разі будь-яких сумнівів стосовно дотримання виконавцем комунальних послуг вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін/тарифів, що спричиняє шкоду правам та законним інтересам споживача, споживач має право звернутись до Головного управління (вул. 7-а Пересипська, 6, м. Одеса, 65042; сайт: https://odesa.consumer.gov.ua/) з відповідною заявою, з доданням до неї копій рахунків на оплату комунальних послуг, інших документів, що стосуються порушення (за наявності). Головним управлінням у межах компетенції буде здійснено передбачені законом заходи та при встановленні порушень – поновлено права споживачів.