На сьогоднішній день одним з найбільш поширених видів торгівлі є продаж товарів через мережу Інтернет. Онлайн-торгівля є найбільш швидкозростаючим сегментом ринку, тому суттєво збільшується й кількість споживачів такого виду послуг, що в свою чергу призводить до великої кількості скарг та звернень громадян щодо порушення їх прав, визначених Законом України «Про захист прав споживачів».

Протягом 2023 року до Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області надійшло 461 звернення щодо придбання товарів через Інтернет, поза торговельними або офісними приміщеннями, при укладанні договору на відстані.

Як свідчить аналіз зазначених звернень, споживач невзмозі в повній мірі реалізувати права, визначені Законом України «Про захист прав споживачів». При розгляді більшості звернень неможливо встановити найменування продавця та його місцезнаходження (інша інформація, окрім адреси електронної пошти та номеру мобільного телефону, на сайті Інтернет-магазину зазвичай не вказується). Адреси, вказані у накладних, згідно з якими споживач отримує замовлений товар, є адресами місць знаходження поштових відділень, що надають послуги з доставки товару, а не Інтернет-магазинів.

Одержаний споживачем товар не завжди співпадає із замовленим по зображенню, текстовому або словесному опису товару, розміру, якості матеріалу тощо, зазначених продавцем.

Щоб убезпечити себе від невдалої покупки та зберегти кошти, радимо споживачам звертати свою увагу на наявність інформації, що передбачена ст. 13 Закону України «Про захист прав споживачів», а саме:

  • найменування продавця (виконавця), його місцезнаходження та порядок прийняття претензії;
  • основні характеристики продукції;
  • ціну, включаючи оплату за доставку, та умови оплати;
  • гарантійні зобов’язання;
  • інші умови поставки (строк доставки товару або надання послуги, тощо);
  • порядок розірвання договору.

Під час здійснення купівлі товарів онлайн обов’язково звертайте увагу на те, що згідно з ч. 11 ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів», вимоги споживача розглядаються після пред’явлення споживачем розрахункового документа. Ця ж стаття зобов’язує продавця видати споживачеві розрахунковий документ встановленої форми, що засвідчує факт купівлі, з позначкою про дату продажу, або відтворити на дисплеї програмного реєстратора розрахункових операцій (дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій) QR-код, що дає змогу особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію з розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому містяться, або надіслати електронний розрахунковий документ на наданий споживачем абонентський номер чи адресу електронної пошти. Тож, обов’язково вимагайте документ, що підтверджує факт купівлі товару.

В разі отримання товару неналежної якості пам’ятайте, що відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів», у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов’язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:

  • розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;
  • вимагати заміни товару на такий самий або аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника).

В разі, якщо вам не підійшов або не сподобався придбаний товар, ви маєте право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем згідно зі ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів».

Ще один спосіб убезпечити себе при купівлі товару через мережу Інтернет – оплачувати товар при його отриманні. При замовленні товару уникайте умов про попередню оплату товару. При попередній оплаті товару, продавець опиняється у виграшній ситуації по відношенню до покупця, оскільки він отримав вже свій заробіток, не передавши при цьому товар. Розрахувавшись за товар, дуже важко на відстані змусити продавця вчасно та добросовісно виконувати свої зобов’язання. При цьому товар може дійти до покупця із значним запізненням. А якщо ви стали жертвою шахраїв з «фейкового» інтернет-магазину, то є велика ймовірність того, що ви взагалі можете не побачити як своїх грошей, так і товар.

При оплаті товару при отриманні ви маєте змогу перевірити комплектацію, якість товару, наявність чеку (або іншого розрахункового документа), гарантійного талона для товарів складно-побутової техніки. Інколи вигідніше заплатити дещо більшу ціну, однак мати гарантію того, що товар прийде до вас саме у такому вигляді і в такій комплектації, як ви замовляли. При виявлені недоліків у товарі одразу звертайтесь з письмовою претензією до продавця товару.

Наголошуємо, що під час купівлі в інтернет-магазинах необхідно насамперед уважно вивчити сайт продавця, прочитати відгуки, ознайомитись з умовами продажу. У випадку порушення прав, ви можете звернутися за консультативною допомогою до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області.

Разом з тим, споживач має право в порядку, встановленому Цивільним процесуальним кодексом України, звернутися до суду за захистом своїх прав, свобод чи інтересів. Відповідно до ст. 22 Закону України «Про захист прав споживачів» споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов’язані з порушенням їх прав.