01

2 жовтня 2023 року набрав чинності Закон України від 30.05.2023 №3136-ІХ (далі – Закон №3136-ІХ), яким внесені зміни до Закону України «Про рекламу» та інших законодавчих актів щодо імплементації окремих положень європейського законодавства у національне законодавство в сфері реклами. Нововведення націлені на створення справедливого та етичного ринку реклами в Україні, враховуючи нові реалії та технології.


Зміни, зокрема, стосуються визначення поняття «реклама», сфери застосування Закону України «Про рекламу», спільного регулювання та саморегулювання у сфері реклами, вимог до мови реклами, спонсорства, продакт-плейсменту, телепродажу, соціальної реклами, загальних та особливих вимог до реклами, механізмів контролю за її змістом та порядком розповсюдження тощо.

Відтепер, відповідно до Закону №3136-ІХ, рекламою слід вважати інформацію про особу, ідею та/або товар, розповсюджену за грошову чи іншу винагороду або з метою самореклами в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначену, щоб сформувати або підтримати у прямий (пряма реклама, телепродаж) або непрямий (спонсорство, розміщення товару (продакт-плейсмент) спосіб обізнаність споживачів реклами та їхній інтерес щодо таких особи, ідеї та/або товару.

Також вважаємо за необхідне закцентувати увагу на деяких інших змінах, а саме:

  • ведено термін «продакт-плейсмент» (розміщення товару) – форма розповсюдження реклами, яка полягає у включенні за грошову або іншу винагороду безпосередньо товару, послуги, торговельної марки, іншого об’єкта права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність, або рекомендації щодо них до будь-якої відмінної від реклами програми аудіовізуального медіа, включаючи фільми, або користувацького контенту;
  • встановлено вимоги до реклами на платформах спільного доступу до відео та платформах спільного доступу до інформації. Так, рекламодавцям заборонено контролювали вміст та час виходу реклами, і впливали на незалежність засобів масової інформації. Реклама також не повинна заохочувати до надмірної купівлі або споживання товарів;
  • встановлено вимоги до електронних комунікацій, зокрема заборонено розповсюдження реклами у формі спаму, зокрема здійснення масових дзвінків з використанням будь-яких технологій комунікацій без попередньої письмової згоди споживача, у тому числі в електронній формі;
  • введено додаткові обмеження та заборони стосовно реклами алкогольних напоїв, торговельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої, та реклами тютюнових виробів, предметів, пов’язаних з їх вживанням, трав’яних виробів для куріння, електронних сигарет, заправних контейнерів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, тютюновмісних виробів для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням, торговельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими вони випускаються;
  • вдосконалено механізм контролю за порядком розповсюдження та змістом реклами.

Очікуємо, що реалізація Закону №3136-ІХ створить необхідні сучасні європейські умови для розвитку сфери реклами, на захист національних інтересів України та прав споживачів реклами, регулювання діяльності в сфері реклами відповідно до принципів прозорості, справедливості та неупередженості, стимулювання конкурентного середовища, рівноправності та технологічної нейтральності.

Додатково нагадуємо, що у разі порушення прав споживачів у сфері законодавства про рекламу останні можуть звернутися з відповідними зверненнями як особисто до Консультаційного центру захисту прав споживачів та громадян Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області за адресою: вул. 7-а Пересипська, буд. 6, м. Одеса, Одеська область, так і шляхом подання звернень на електронну адресу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області: gu@odesa.consumer.gov.ua або у паперовому вигляді на вищезазначену поштову адресу, а також за телефонами: +38 (048) 716-13-01, +38 (048) 723-20-53.