08

Правовідносини, що виникають між споживачем і виконавцем (організацією, яка надає послуги хімічної чистки), регулюються Законом України «Про захист прав споживачів»Правилами побутового обслуговування населення, затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України від 16.06.2023 №614Інструкцією щодо надання послуг з хімічної чистки та фарбування (перефарбування) виробів, затвердженою наказом Українського союзу об’єднань, підприємств і організацій побутового обслуговування населення від 27.08.2000 р. №20 та іншими нормативними документами.


Приймаючи виріб до хімчистки, суб’єкт підприємницької діяльності зобов’язаний видати споживачу документ – квитанцію, яка є договором замовника з підприємством побутового обслуговування на послугу з надання хімічного чищення.

Необхідно знати, що в квитанції в обов’язковому порядку повинні міститися:

  • найменування і місцезнаходження суб’єкта господарювання;
  • прізвище, ініціали, адреса і телефон замовника;
  • вид послуги (роботи);
  • найменування виробу, його колір, склад, комплектність, фурнітуру, ступінь зносу виробу;
  • дата прийому замовлення і термін його виконання;
  • вартість послуги.

Під час приймання виробу до хімічного чищення виконавець оглядає кожний виріб у присутності споживача для визначення можливості його обробки, встановлення ступеню зносу, виявлення наявних дефектів (плям), що не видаляються під час хімічного чищення тощо. Виконавець зобов’язаний попередити споживача про можливу усадку виробу і проявлення після обробки прихованих дефектів.

Слід зазначити, що виконавець повідомляє споживачу про ступінь зносу виробу до приймання його в обробку. Дуже важливо це знати, щоб не здешевити свої речі при здачі в хімчистку та оформленні документів.

Законодавством установлено чотири ступені зносу речей – 10, 30, 50 і 75%:

  • знос 10% – вироби, які не були в ужитку і на довгому зберіганні, не мають дефектів виготовлення, пошкодження волокон і забарвлення;
  • знос 30% – вироби малозношені із незначним забрудненням та заплямуванням, які не піддавались пранню, хімічному чищенню або перефарбуванню і не змінили свого забарвлення, не мають пошкодження волокон і поривів; відрізи тканин з незначними порізами біля кромки або іншими невеликими пошкодженнями;
  • знос 50% – вироби ношені, прані, чищені, перефарбовані, вигорілі; із збитим ворсом, потерті, із спущеними петлями; з невеликими поривами та штопанням; із значним забрудненням і заплямуванням, які мають зачіпки, незначні припали; відрізи тканин із забрудненням, заплямуванням або незначними пошкодженнями всередині відрізу; вироби з тканин, дубльованих пінополіуретаном, що мають заломи на ліктьових згинах; килимові вироби, що мають місця з пошкодженням забарвлення, обтріпані краї; гардинно-тюлеві вироби, які мають незначне пошкодження волокон;
  • знос 75% – вироби дуже забруднені, що піддавалися пранню, хімічному чищенню, перефарбуванню, реставровані, мають потертості і вигорілі місця, припали, штопання, розриви, спущені петлі, плями, що зіпсували колір і волокна тканини, незначні пошкодження міллю, зваляний волосяний покрив, пошкодження шкіряної тканини; вироби із тканин, дубльованих пінополіуретаном, які мають відшарування або роздуті місця.

При оформленні замовлення замовник своїм підписом підтверджує згоду щодо вартості виробу, відсотку зносу, виду обробки, наявних дефектів, а також ознайомлення його про можливість проявлення прихованих дефектів та усадки виробу після обробки. Тому, перш ніж підписувати квитанцію, уважно ознайомтесь з нею.

У разі виявлення недоліків під час приймання виконаної роботи, відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів», споживач має право вимагати:

  • безоплатного усунення недоліків у виконаній роботі у розумний строк;
  • відповідного зменшення ціни виконаної роботи;
  • відшкодування завданих йому збитків або реалізації інших прав, передбачених законодавством на день укладання відповідного договору.