01

Іноді в магазині з нами трапляються неприємні ситуації. Наприклад, коли йдеш по супермаркету і раптом зачіпляєш скляну пляшку, яка вщент розбивається на підлозі. Перша реакція – паніка, згодом починаєш рахувати, скільки грошей доведеться віддати за пошкоджений товар. Проте треба зберігати спокій і не поспішати платити, адже є кілька способів захистити свій гаманець від подібних ситуацій.


На допомогу приходить ст. 323 Цивільного кодексу України, в якій вказано, що ризик випадкового знищення та випадкового пошкодження (псування) майна несе його власник, якщо інше не встановлено договором або законом. Відповідно до ст. 668 Цивільного кодексу України, ризик випадкового знищення або випадкового пошкодження товару переходить до покупця з моменту передання йому товару. Однак не поспішайте радіти, в таких ситуаціях все ще існує багато нюансів.

У випадку, коли адміністрація або охорона магазину наполягає на сплаті за такий товар, перш за все потрібно з’ясувати, хто насправді винен у тому, що товар пошкоджено – покупець чи адміністрація магазину. Можливо, це сталось через те, що товар зберігався у неналежних умовах, а саме на полицях, що не захищенні спеціальними бортиками, у проходах між рядами, у великій скупченості товарів на стелажах, а значить адміністрація не подбала про його надійне зберігання. Зрозуміло, що це не стосується випадків навмисного псування товару, адже в такому разі винен відвідувач магазину.

Перш за все необхідно вимагати складання акту про нанесення шкоди та надання доказів того, що саме покупець винен у пошкодженні товару. Це можуть бути записи з камер відеоспостереження, показання свідків тощо. Цей акт потрібно передати до суду, який розбиратиметься в ситуації. Слід зауважити, що вину покупця, а також чи повинен він платити за такий товар може встановити тільки суд. Покупець повинен пам’ятати, що нічого на місці він не повинен платити, на місці лише проводиться фіксація. Якщо адміністрація магазину відмовляється складати акт і вимагає сплатити кошти, покупець повинен знати, що відповідно до ч. 2 ст. 17 Закону України «Про захист прав споживачів» продавець (виконавець) зобов’язаний всіляко сприяти споживачеві у вільному виборі продукції. Забороняється примушувати споживача придбавати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту.

У випадку, коли адміністрація або охорона магазину взагалі не випускає вас із приміщення, слід згадати ще й про ст. 19 Закону України «Про захист прав споживачів», в якій йдеться про заборону нечесної підприємницької практики та агресивної діяльності. Так, агресивною вважається діяльність, яка фактично містить елементи примусу, докучання або неналежного впливу та істотно впливає чи може вплинути на свободу вибору чи поведінку споживача стосовно придбання продукції. Крім того, заборонено змушувати купувати товар і тим більше – не випускати покупця із приміщення. Ось в такому випадку покупець сміливо можете викликати поліцію, яка допоможе захистити його права.