У відповідь на неодноразові звернення споживачів Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області нагадує про порядок зміни тарифів на комунальні послуги підприємствами, які надають їх споживачам.
Виконавцем комунальних послуг приймається рішення про необхідність зміни тарифу на підставі зростання фактичних витрат, проте щоб процедура підвищення тарифів була законною, виконавцю послуг необхідно виконати певний порядок дій, передбачений законодавством України.
Спочатку виконавець комунальної послуги повинен розрахувати тариф на комунальну послугу у відповідності до затверджених Кабінетом Міністрів України документів, а саме:
- на послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, постачання теплової енергії на підставі Постанови від 01.06.2011 р. №869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги»;
- на послуги з управління побутовими відходами на підставі Постанови від 26.09.2023 р. №1031 «Про затвердження Порядку формування середньозваженого тарифу на послугу з управління побутовими відходами, а також тарифів на збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів».
Далі підприємством-виконавцем комунальних послуг економічно обґрунтовані витрати подаються до органу місцевого самоврядування у вигляді заяви про встановлення тарифів в порядку, передбаченому Наказом Мінрегіону від 12.09.2018 р. №239 «Про затвердження Порядку розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення».
У відповідності до Закону України «Про житлово-комунальні послуги», виконавець послуг повинен протягом 5 робочих днів з моменту подання заяви до органу місцевого самоврядування проінформувати споживачів комунальної послуги про намір змінити тарифи із обов’язковим обґрунтуванням необхідності зміни тарифів, загальний розмір тарифів та їх структура, інша необхідна інформація, а також адреса для приймання зауважень та пропозицій від споживачів, строк приймання таких зауважень і пропозицій.
Вказана процедура обов’язкова не тільки при повному перегляді тарифів, але і при їх коригуванні.
Зауваження та пропозиції приймаються від 7 до 14 календарних днів із дня повідомлення споживачів, та не можуть бути менші 7 і більше 14 календарних днів.
Разом з тим, відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», у період дії воєнного стану не потребують попереднього оприлюднення акти посадових осіб та органів місцевого самоврядування, як раніше того вимагала норма ст. 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Рішення про встановлення тарифів оприлюднюється органом місцевого самоврядування у медіа та/або на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування невідкладно, але не пізніше ніж 5 робочих днів із дати його прийняття.