За підсумками роботи управління захисту прав споживачів і контролю за регульованими цінами у 2024 році хочемо привернути увагу до питань, з якими споживачі систематично зверталися до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області. Порушимо тему скарг споживачів стосовно зазначення в рахунках за природний газ помилкових показників об’ємів спожитого газу, завищення суми платежу, нездійснення перерахунку, що призводить до штучної заборгованості.
Передусім слід розуміти, що на ринку природного газу існує певний розподіл функцій: постачання (продаж) природного газу споживачеві здійснює постачальник газу; послугу з розподілу (доставки) придбаного природного газу надає Оператор газорозподільної мережі (далі – Оператор ГРМ), до газорозподільних систем якого підключено об’єкт споживача. В Одеській області Оператором ГРМ є Акціонерне товариство «Одесагаз».
Постачальник здійснює нарахування окремо кожному споживачу за природний газ за відомостями Оператора ГРМ про фактичний об’єм спожитого газу таким споживачем за розрахунковий період (газовий місяць), які Оператор ГРМ передає через спеціалізовану інформаційну платформу до 8 числа наступного місяця.
Саме тому чинним законодавством, зокрема пунктом 4 глави 4 розділу ІХ Кодексу газорозподільних систем, пунктом 5.5. Типового договору розподілу природного газу, передбачено обов’язок побутового споживача щомісяця станом на 1 число місяця знімати фактичні показання лічильника газу та протягом п’яти діб (до 5 числа включно) надавати їх Оператору ГРМ у спосіб, визначений договором розподілу природного газу.
У разі неотримання Оператором ГРМ показань лічильника газу до 6 числа місяця, що настає за розрахунковим, фактичний об’єм споживання природного газу по об’єкту споживача за розрахунковий період визначається Оператором ГРМ на рівні планового місячного об’єму споживання на відповідний період, що розраховується, виходячи з групи споживання споживача та його середньорічного об’єму споживання природного газу за останні 12 календарних місяців.
Тобто, якщо споживачем до 5 числа місяця не надано фактичні показання лічильника газу, Оператором ГРМ буде передано через інформаційну платформу відомості про об’єм спожитого газу на рівні планового місячного об’єму, який може суттєво відрізнятися, бути вищим від реально спожитого та з огляду на який Постачальник сформує рахунок.
Водночас слід звернути увагу, що згідно з пунктом 6 глави 4 розділу ІХ Кодексу газорозподільних систем, пунктом 5.7. Типового договору розподілу природного газу побутовий споживач має право не частіше одного разу на три місяці звернутись до Оператора ГРМ з заявою про проведення звіряння фактично використаних об’ємів природного газу та сплачених коштів за послуги розподілу природного газу. Оператор ГРМ на письмове звернення побутового споживача, не пізніше 15 робочих днів з дня отримання такого звернення, зобов’язаний провести з таким споживачем звіряння фактично використаних об’єктом споживача об’ємів природного газу. За результатами звіряння підписується відповідний акт. У разі виявлення розбіжностей між даними акта звіряння та даними Оператора ГРМ по особовому рахунку такого споживача проводяться коригування відповідно до підписаного акта звіряння.
Отже головне: щомісяця своєчасно надавати Оператору ГРМ фактичні показання лічильника газу. Якщо з будь-яких причин у рахунку за газ зазначено об’єм спожитого газу, що суперечить фактичним показанням лічильника газу, рекомендуємо споживачу повідомити про це постачальника газу, а також звернутись з відповідною заявою до Оператора ГРМ для приведення об’єму розподіленого природного газу за адресою споживача до фактичних показників побутового лічильника газу та передачі відповідних відомостей через інформаційну платформу для постачальника. Але в будь-якому разі завжди можна звернутись до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області за захистом своїх порушених прав.