В опалювальний період багато споживачів скаржаться на проблеми з теплопостачанням: холодні батареї, низьку температуру повітря в квартирі тощо. Щоб розібратися в цих питаннях насамперед звернемось до норм чинного законодавства.
Законом України «Про житлово-комунальні послуги» передбачено різні моделі організації договірних відносин у сфері комунальних послуг:
1) індивідуальний договір з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем, що укладається кожним співвласником багатоквартирного будинку самостійно;
2) колективний договір;
3) договір про надання комунальних послуг з колективним споживачем. Співвласники багатоквартирного будинку своїм рішенням самостійно обирають одну з вищевказаних моделей та укладають відповідний договір з виконавцем комунальної послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і послуг з постачання та розподілу електричної енергії).
Якщо співвласниками не прийнято рішення про вибір моделі договірних відносин та не укладено відповідний договір, між виконавцем відповідної комунальної послуги та кожним співвласником укладається індивідуальний договір про надання комунальної послуги, що є публічним договором приєднання (далі – індивідуальний договір). Текст індивідуального договору опубліковується на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та/або на веб-сайті виконавця послуги. Фактом приєднання до умов індивідуального договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, що свідчать про його бажання укласти договір, зокрема надання виконавцю підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка за надані послуги, факт отримання послуги тощо.
Згідно з пунктом 6 Правил надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 №830, виконавець забезпечує постачання теплової енергії у відповідній кількості та якості, що забезпечує надання послуги встановленим нормативам:
- за індивідуальним договором з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем – до межі внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку та інженерно-технічних систем приміщення споживача;
- за індивідуальним договором, договором з колективним споживачем, колективним договором, договором з власником (користувачем) будівлі – до межі зовнішніх інженерних мереж постачання послуги виконавця та внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку (до стіни будинку), тобто без обслуговування внутрішньобудинкових систем будинку.
Зважаючи на скарги деяких споживачів на те, що температура повітря в кутових кімнатах нижча ніж 20 °C, слід звернути увагу, що постановою Кабінету Міністрів України від 06.02.2024 №127 «Деякі питання здійснення перерахунку вартості комунальних послуг за період їх ненадання, надання не в повному обсязі або невідповідної якості» визнано такою, що втратила чинність, постанову Кабінету Міністрів України від 17.02.2010 №151 «Про затвердження Порядку проведення перерахунків розміру плати за надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення в разі ненадання їх або надання не в повному обсязі, зниження якості», згідно з положеннями якого температура повітря в житлових приміщеннях (за умови їх утеплення) мала відповідати нормам – «18 °C (у наріжних кімнатах – 20 °C)».
Наразі слід керуватися Порядком здійснення перерахунку вартості комунальних послуг за період їх ненадання, надання не в повному обсязі або невідповідної якості, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06.02.2024 №127, яким визначено, що перерахунок вартості послуги з постачання теплової енергії здійснюється, зокрема якщо температура повітря в приміщеннях споживача (для приміщень, не оснащених вузлами розподільного обліку теплової енергії/приладами-розподілювачами теплової енергії) не відповідає нормативній температурі (у разі укладення індивідуального договору про надання послуги з постачання теплової енергії з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем), а саме:
- 18 °C – в опалюваних приміщеннях будинків, проектну документацію на нове будівництво або реконструкцію яких затверджено до 01.10.2005;
- температура згідно з державними будівельними нормами – у будинках, проектну документацію на нове будівництво або реконструкцію яких затверджено після 01.10.2005, та у будинках, проектну документацію на капітальний ремонт яких затверджено після 12.03.2011.
Тобто такий показник якості послуги як «дотримання нормативної температури повітря у приміщеннях» застосовується лише за умови укладення індивідуального договору про надання послуги з постачання теплової енергії з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем.
За договором, що не передбачає обов’язку постачальника теплової енергії щодо обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання будинку, показником якості послуги є забезпечення теплопостачальною організацією постачання теплоносія, значення температури якого відповідає температурному графіку теплової мережі (в частині температури подавального трубопроводу), значення тиску – гідравлічному режиму теплової мережі відповідно до умов договору.
Згідно з пунктом 4 розділу І, пунктом 2 розділу ІІ Порядку обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання, водопостачання, водовідведення та постачання гарячої води, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 15.08.2018 №219, обслуговування внутрішньобудинкових систем включає комплекс робіт з технічного обслуговування та проведення поточного ремонту внутрішньобудинкових систем від зовнішньої поверхні стіни будинку до точки приєднання житлового (нежитлового) приміщення протягом усього періоду їх експлуатації; якщо обслуговування внутрішньобудинкової системи здійснюється управителем, умови такого обслуговування зазначаються в договорі про надання послуги з управління багатоквартирним будинком, зокрема види та періодичність робіт включаються до періодичності виконання робіт (послуг) з утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, а витрати з обслуговування внутрішньобудинкової системи – до кошторису витрат з утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території.
З огляду на викладене, за наявності претензій до якості теплопостачання передусім треба розуміти, який саме договір укладено з постачальником теплової енергії, та визначити проблему. Адже причиною холодної батареї та/або невідповідної температури повітря в квартирі може бути не лише неякісна послуга з боку теплопостачальної організації, зокрема якщо в квартирі споживача холодні батареї/одна з них, а в сусідній квартирі – гарячі тощо. Перевірка відповідності якості надання послуг проводиться відповідно до Порядку проведення перевірки відповідності якості надання деяких комунальних послуг та послуг з управління багатоквартирним будинком параметрам, передбаченим договором про надання відповідних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2018 №1145. У разі ненадання, надання послуги не в повному обсязі або невідповідної якості споживач має право викликати представника теплопостачальної організації та/або управителя (щодо послуги з управління багатоквартирним будинком) для перевірки кількості та/або якості наданої послуги та складення відповідного акта-претензії.
Споживач також має право звернутися до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області за захистом своїх порушених прав у сфері житлово-комунальних послуг. Головне пам’ятайте – ми завжди на зв’язку!